Report: Cyklovýprava (Brno ve výstavbě)

KruhDen Architektury

Druhého októbra bol v Českej eR deň architektúry (nadbiehal svetovému dňu architektúry, ktorý bol včera.)  Pri tejto príležitosti sme sa v Brne zúčastnili príjemnej akcie Cyklovýprava. Nasadli sme s našim sprievodcom Osamu Okamurom, šéfredaktorom Era21 na svoje dvojkolesové tátoše a hybaj ho zadky natriasať.

Akcia bola zorganizovaná občianskym združením Kruh v spolupráci s 4AM – Fórum pro architekturu a média. Okrem tejto akcie boli ešte dve prehliadky, jedna pomalá pešia a druhá rýchlejšia bežecká (a to menujem iba Brno a nie ďalších 29 miest).

Trasa viedla skrz-naskrz centrum mesta až po Brno – Juh okolo projektov, ktoré je ich dôležitosťou potrebné zmieniť. Pri mnohých zastávkach predstavovali projekty, alebo koncepty samotní architekti a tak sa bolo možné dozvedieť zaujímavé pikošky (moravák ako parkovisko, necitlivé socialistické rekonštrukcie historických budov na zelňáku, alebo slovníkové obchádzanie stavebného rádu, zadávanie zákazok a podobne)

Najlepšie boli podľa nás prehliadky Zelného trhu, kde nastane konečne vyčistenie námestia a odsun väčšiny áut, projekt úpravy Dominikánskeho námestia (takisto odstránenie parkoviska spred radnice) a výstavba pod a nad garáží (400 krát 800k jedno parkovacie miesto? uch och) a výstup na nedostavanú dominantu Špielberk office centrum. (vedľa stavajú AZ Tower, ktorá sa stane najvyššou budovou v ČR a plánuje sa množstvo iných projektov, pre ktoré impulzom bude odsun hlavnej železničnej stanice (ale to je také no viete, odsun ako SND))

Prehliadka sa miestami podobala viac na Critical Mass Brno ako na prehliadku architektúry, športoví cyklisti v obtiahnutých cyklonohaviciach s helmami na hlavách, mestské bicykle, kvietkované šaty, kolobežky, celkovo okolo 100 ľudí.

Ďakujeme, dobre bolo. Dúfame, že o rok si prichystajú znovu nejakú obdobne príjemnú akciu.

Total
15
Shares

3 comments

  1. Díky alespoň za krátké info. Bohužel ač jsem z Brna, nemohla jsem se zúčastnit. Je pravda, že jsou obě uvedená historická náměstí v okupaci aut a určitě jim jejich vystrnadění prospěje, ale nedovedu si představit, kde v centru potom zaparkovat. Už teď je to napínavé a jsou situace, kdy není vyhnutí a musím tam jet autem s dětma. Prima blog. Čára .)

    1. Ako správne podotkol jeden architekt, keď do centra chodili konské povozy, nemohli sa tam všetky vojsť. Úplný zákaz vjazdu by bol ideál, kebyže človek nie je rezident, alebo tam nemá firmu. Parkovacie domy na okraji centra by to mohli riešiť, ale problémom nie sú len peniaze, ale hlavne naťahovačky, veľké peniaze – kto z koho, atď.
      Viem si predstaviť systém v podobe, zaparkuj ďalej od centra a v cene parkovného máš jazdu do centra a z centra von na mhd.

drahé čitateľstvo si myslí tototu