Helmy naše každodenné

alebo cyklistov sprievodca ne/výberom helmy cyklistickej

Šli sme na bicykli. Prepadli sme cez riaditká a padli sme na hlavu. Žiadna helma. Tri stehy a odreniny na tvári. Povedali nám, že helmu musíme mať. Pozreli sme sa tak aké to helmy alebo nápady na helmy existujú.

(upozornenie: tento článok nebude len o helmách, ale aj o tom či tie helmy skutočne potrebujeme)

Klasické helmy je možné vidieť v každom cykloobchode alebo aj hypermarkete. Vyzerajú zväčša rovnako, vzorovaný polystyrén pre lepšie vetranie je obalený iným plastom, prípadne tvrdšie okrúhlejšie helmy na skateboard alebo helmy na downhill s ochranou čeľuste sa opakujú v každom obchode.

ne/helmy obyčajné

My sme ale trochu prehrabovali na tých internetoch a našli sme mnoho iných. Mäkké, teplé, látkové ako Ribcap. Bizardné emergency taškohelmy ako Grappa. Helmy, ktoré sa tvária ako klobúky a šiltovky od Yakkay a Helt-Pro. Oblečená Helma of Yvesa Behara v rámci projektu Fuse pre New York.

Vzdušné silikónovo gumenné ako Kano od Victora Fromonda zo súťaže, ktorú vyhlásil Ensamble Velo (z veľkým množstvom iných príspevkov).

Podomácku vypimpované – disco helmar2d2 helmamohawkyled mohawky.

Drevené helmy do Coyla. Helmy z Arboformu (plast z lignínu zmiešaný z inými prírodnými vláknami), ktoré vyzerajú ako drevené. Korková helma od Kevina Goupila inšpirovaná druhou svetovou vojnou.

Trochu viac techno helmy obsahujú vetráčiky, solárne panely, prípadne nabíjanie vetrom. Napríklad helmy, ktoré po páde detekujú možné zranenia na hlave a podľa ich stupňa, alebo spôsobilosti zraneného zavolajú záchranku od Deeplocal a Carnegie Mellon University alebo helma Torch ktorá svieti a tak si už nikdy nezabudnete odopnúť svetlá z bicykla, lebo ich budete mať na hlave.

ne/helma, ktorá by mohla fungovať

To všetko sú ale klasické helmy, akurát s iným výzorom. Podstatou je stlačený polystyrén, ktorý má chrániť hlavu, až na to že pri náraze sa takmer nikdy nezdeformuje (pekný dojímavý príbeh tuto, všimnite si helmu ktorá je trochu poškrabaná, tzn. pri náraze nebola vôbec využitá). Zabráni tak možno škrabancom a stehom, ale ochranu pred poškodením mozgu vôbec nečakajte. Lineárny náraz mozgu v lebke bude takmer rovnaký ako keby ste padli na tú vašu orechovicu bez helmy. Maximálne sa helma úplne zlomí, čo v žiadnom prípade nevypovedá o jej ochrannej funkcii ak polystyrén nevykazuje žiadne znaky nárazovej kompresie.

Tento problém sa snaží riešiť helma Kranium od Anirudha Surabhi, ktorá používa namiesto polystyrénu kartón. Zostrojenie je jednoduché, skener vám odmeria hlavu a podľa toho vypľuje na jednoduchom cnc skladačku, ktorú si sami zložíte. Kartón je lacný a kryje ho akurát akrylová búda, ktorá už helmu pripomína. Pri páde dochádza k absorpcii nárazu deformáciou kartónu, ktorý si potom jednoducho za lacný peniaz vymeníte.

Napriek tomu ani táto helma úplne nevyčnieva z radu klasických heliem. Dokážete ľahšie vymeniť poškodenú časť, lepšie absorbuje náraz, ale aký náraz? Všetky helmy sú testované na priamy pád zhora, respektíve náraz bez posunutia helmy, čo je popravde pád, ktorý len tak ľahko neuskutočníte.

čomu majú helmy zabrániť?

Väčšina nárazov je v skutočnosti bočných. Cez riadidlá nepadnete na zem pod priamym uhlom, ale napríklad pod uhlom 60 stupňov. Ak helmu nemáte poriadne pripevnenú môže sa vám z hlavy zoškmyknúť a zaškrtiť vás (čo je v prípade detí bežné viď. wiki [93] až [103]. Riešením je bezpečnostný zámok, ktorý pod určitou záťažou povolí, čo však môže spôsobiť to že dieťaťu niekedy helma spadne z hlavy), Ale aj keď máte helmu pripevnenú správne pri takomto uhlovom páde môže dôjsť k nežiadúcej rotácii zafixovanej hlavy a krku až tak že si pretrhnete miechu.

Hlava je totiž na pád prispôsobená o dosť lepšie než helma aj keď sa to na prvý pohľad nezdá. Na povrchu máte kožu, ktorá sa môže po lebke elasticky hýbať, pod tvrdou lebkou sa nachádza mozog obklopený v mozgomiešnom moku. V prípade nárazu koža na temene hlavy pôsobí pri náraze absorpčne svojím pohybom. Skalp si síce natrhnete a poškodíte, možno aj roztrepete lebku, ale budete viac v poriadku ako keby vám mala helma natrhnúť miechu, alebo pretrhať tkanivá v mozgu –  určite to platí pre situácie kedy sa helma zasekne o povrch na ktorý narazí, takže zbohom stajliš textilné a mäkké helmy o asfalt drené, prípadne u bežných hladkých heliem, kde nie je pád pekný ako z reklamy.

Tento problém je už ale v štádiu prototypov a prvých produktov. Tri spoločnosti začínajú s produkciou helmiet, ktoré simulujú pohyb skalpu na lebke.  Phillips Helmet s ich syntetickou kožou na povrchu helmy, VACO12 s helmami zatiaľ pre horolezcov a MIPS so sendvičovou konštrukciou, ktorá má v strede pohyblivú časť.

helmy nie sú všetko (sú zväčša takmer nič až mínus)

Stále sa však hovoríme iba o helmách čo nie je úplne správne. Takéto problémy, ak sú riešené napríklad povinným nosením heliem majú viac premenných a tak to nie je iba o priemyselnom dizajne. Na bezpečnosť má vplyv typ zrážky, rýchlosť zrážky, zákony, plánovanie ciest a podobne.

Helmu nosíme aby sme si ochránili hlavu. Pred pádom zavineným nami, inými cyklistami alebo pri zrážke s autom. Helmy sú však navrhované iba pre pád zavinený nami samými, aj to iba pre špecifický typ pádu. Samotný akt nosenia helmy nám tak dáva pocit falošnej ochrany a prenáša zodpovednosť za bezpečnosť z jazdca na kus polystyrénu na hlave a dáva vodičom dôvod, aby vám dali menší priestor na ceste.

Keď už vám ten menší priestor ponechajú a vy z nejakého dôvodu skončíte v kolízii s autom, v prípade zrážky je diametrálny rozdiel akou rýchlosťou auto išlo, či išlo 50km alebo 30km poznáte tak že pri tridsiatke prežijete na 97% pri 50 na 80% a pri 65 neprežijete.

Ak ste navyše v krajine, ktorá prikázala povinné helmy gratulujte si, výrazne poklesne počet ľudí, ktorí na bicykloch jazdia, zdvihne sa počet nehôd cyklistov a cena za takto blbo zavedené ochranné opatrenie pekne porastie.

Zoberte si také Dánsko, namiesto toho aby vymýšľali cyklohelmy, ktoré vám veľmi nepomôžu sa snažia vymyslieť airbagy na autách, teda strojcoch väčšiny smrteľných nehôd (843 zranených cyklistov bez helmy – 14 percent pri zrážke autom, 91% smrteľných spadá pod zrážky s autom).

A keby ste si toho chceli prečítať viac tak tuto sú štúdie za za nosenie heliem, ale omnoho viac proti noseniu.

Airbag v golieri do Hovdingu by teoreticky pri zrážke s autom mohol zabrániť zraneniu hlavy, avšak jeho cena (440 eur) a to že jeho predaj začal až nedávno nie je dôvodom vkladať nádeje do takéhoto riešenia.

ako si ochrániť gebuľu a cítiť sa bezpečnejšie?

nečakajte jednoznačnú odpoveď, skôr mix opatrení

  • jazdite zodpovedne a opatrne
  • viac cyklistov ukľudňuje dopravu (vytiahnite ich z áut, je to win-win)
  • ak ich nie je dosť ukľudnite dopravu zhora – znížte maximálku v meste na 30km/h (a až tak ich vytiahnite z áut a posaďte na bicykle)
  • nenúťte ľudí nosiť helmu, dosiahnete pravý opak – menej ľudí a viac nehôd
  • ak už helmu na hlave máte, nespoliehajte sa na ňu, pri kolíziách vám nepomôže
  • ak jazdite extrémnejšie (mimo cestu, v lese) kúpte si helmu s chráničom čeľuste (tá tu hlavu dokáže aspoň trochu ochrániť)
  • po páde používajte na jazvy repíkový čaj
Total
10
Shares

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*